تراشیدن زخم پای دیابتی


تراشیدن زخم پای دیابتی

ابتلا به زخم پای دیابتی یکی از شایع ترین عوارض دیر رس مرتبط با دیابت است. طبق تحقیقات از میان افراد مبتلا به دیابت حدود ۲۵ درصد از ایشان در طول زندگی خود به زخم پای دیابتی مبتلا می گردند. در این میان حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد از این موارد به دلیل عدم درمان مناسب و به موقع به قطع عضو منجر می گردد. به عبارت دیگر می توان گفت ۸۰ درصد از کسانی که به قطع عضو دچار شده اند، به علت زخم پای دیابتی بوده است. اما طی ۲۰ سال گذشته با توجه به پیشرفت علم و فناوری پزشکی از حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد از قطع عضو ها به دلیل ابتلا به زخم های دیابتی و به ویژه زخم پا جلوگیری شده است. یکی از روش های کنترل گسترش زخم پای دیابتی، تراشیدن آن است که قصد داریم در ادامه به ارائه ی این شیوه ی درمانی بپردازیم. تراشیدن زخم پای دیابت از مردگی و نکروز شدن بافت پوست پا جلوگیری می کند.




ویدیوی تراشیدن زخم پای دیابتی


بهبودی زخم پای دیابتی بعد از جراحی تراشیدن زخم پای دیابتی

زخم پای دیابتی چیست و چگونه ایجاد می گردد؟

زخم پای دیابتی نوعی زخم باز است که در اکثریت موارد به دلیل نوروپاتی حسی ایجاد می شود. نوروپاتی حسی به دلیل آسیب به سیستم عصبی ایجاد می گردد که نتیجه ی افزایش قند خون کنترل نشده در مدت زمان طولانی است. بیماران مبتلا به نوروپاتی دچار بی حسی شده و احساس درد در اندام های خود را از دست می دهند. همچنین دلایلی نظیر وجود زخم های عادی، بد شکلی های پا، ساختار غیر طبیعی پا نظیر وجود پینه و کلفت شدن ناخن ها نیز در ایجاد زخم پای دیابتی نقش دارند. چاقی مفرط و استعمال دخانیات نیز افراد را در برابر زخم های دیابتی آسیب پذیر می کند. به دلیل عدم احساس درد در بیمار مبتلا به دیابت، برای جلوگیری از ابتلا به زخم پا، باید مرتبا بدن بیمار را مورد بررسی قرار داد. این زخم ها بیشتر در زیر انگشتان شست پا و گوی های پا دیده می شوند و می توانند بافت پوست پا را تا استخوان تحت تاثیر قرار دهند.

تراشیدن زخم پای دیابتی چیست؟

یکی دیگر از روش های پر کاربرد در درمان زخم پای دیابتی، تراشیدن استخوان از راه بافت پوست است. همان طور که گفتیم یکی از دلایل ایجاد زخم پای دیابتی وجود بد شکلی ها و نا هنجاری های استخوانی پا است. این روش به عنوان یک روش کم تهاجم است که طی آن می توان برجستگی استخوانی کف پا را از طریق یک برش کوچک حذف نمود. این کار در اطراف ناحیه ی تحمل کننده ی وزن کف پا صورت می گیرد. این یک تکنیک جراحی مفید است که پس از اصلاح ناهنجاری پا، نقاط فشار باقی مانده کف پا را اصلاح می کند. لازم به ذکر است که تراشیدن استخوان کف پا بر ثبات میانی پا و حفظ تعادل تأثیری نخواهد گذاشت.





بیماران دیابتی به دلیل نوروپاتی هیچ دردی را احساس نمی کنند. به همین جهت جراحی و تراشیدن زخم پای دیابتی برای افراد ایجاد درد نمی کند. تراشیدن زخم بر اساس نظر و تشخیص پزشک صورت می گیرد. همچنین مساحت بافت درگیر شده در درمان به این شیوه موثر است. یکی از مهم ترین نکات در استفاده از این روش، وجود عفونت است که باید کنترل شود. چرا که میزان پیشروی عفونت در این شیوه ی جراحی مهم است.

فواید تراشیدن زخم پای دیابت


جراحی و تراشیدن زخم پا، در واقع آخرین مرحله ی درمان زخم پای دیابتی است. در صورتی که سطح زخم در مرحله ی بحرانی باشد و درمان های پانسمانی و کلاژن درمانی ها و دارو درمانی ها پاسخگو نباشند، از تراشیدن زخم استفاده می شود. در نتیجه اگر هیچ گزینه ی درمانی دیگری نمی تواند به بهبود زخم کمک کند، جراحی می تواند از بدتر شدن زخم و قطع عضو جلوگیری نماید. مهم ترین مزیت جراحی زخم پای دیابتی این است که می توان به این ترتیب منطقه ی تحت فشار را سبک کرد. همچنین این مزیت را دارد که آلودگی استخوان کمتر می شود. عدم اختلال در تغذیه عروقی پا، دور نگه داشتن فشار از سطح کف پا و جلوگیری از ایجاد اسکار دردناک در اثر فشار نیز از دیگر مزایای این روش است.


https://nilsar.com/i-20070/%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%B2%D8%AE%D9%85-%D9%BE%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AA%DB%8C


[ بازدید : 117 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ سه شنبه 12 مهر 1401 ] [ 13:14 ] [ محتوا گذار ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]